O wpływie jakie wywierają na nas gry komputerowe.
Rynek gier komputerowych to rynek, który daje graczom wiele możliwości. Można znaleźć gry dla chłopaków, ale i gry dla dziewczyn miłosne. Poza tym są różne możliwości, jeśli chodzi o rodzaje gier, można odnieść wrażenie, że wszyscy mogą znaleźć coś zgodnego ze swoimi oczekiwaniami.
Niemniej jednak mimo wszystko nie brakuje negatywnych opinii na temat gier. Dokładniej mówiąc, chodzi o wpływ na graczy. Jest to coś, absolutnie zrozumiałego (wystarczy wspomnieć o tym, że gry mogą uzależniać), ale gry komputerowe to nie tylko negatywy, to również pozytywy i o tym jest ten tekst.
Negatywy wpływ
Na początek to, co złe. Nie sposób powiedzieć o wszystkim, weźmy na początek pod uwagę agresję w grach. Być może dane było Ci usłyszeć, że agresja w grze ma przełożenie na rzeczywistość. Rzeczywistość wygląda jednak tak, że brutalne gry mają przełożenie na krótkotrwały wzrost agresji (a krótkotrwały wzrost agresji nie musi być równoznaczny z żadnymi działaniami). Ponadto krótkotrwały wzrost agresji ma miejsce nie tylko w przypadku brutalnych gier.
Warto odnieść się też do wspomnianego już uzależnienia. Uzależnienie to bardzo poważna choroba, która sprawia, że granie w gry jest najważniejsze. Osoba chora nie wyobraża sobie życia bez gier.
Gry komputerowe mogą też prowadzić do nerwicy. W końcu bez względu na to, w co gramy, celem jest zwycięstwo (a nie zawsze się wygrywa).
Pozytywy wpływ
Co jest dobrego w grach komputerowych? Na pewno istotne jest wypracowanie zdolności samodzielnego podejmowania decyzji. Ponadto można wymienić m.in. logiczne myślenie, czy poprawę refleksu i sprawności manualnej.
Warto też zwrócić uwagę na to, że wśród gier są wieloosobowe gry. Takie gry to niewątpliwa nauka na temat tego, jak powinno się współpracować z grupą.
Niewykluczone, że dla zdecydowanej większości rodziców będzie to coś abstrakcyjnego, ale są gry, które uczą dobrych wzorców. Dlaczego dzieci rzadko w nie grają? Wydaje się, że odpowiedź jest prosta — z perspektywy przeciętnego dziecka taka gra jest mało atrakcyjna.
Jak zapewne wiadomo, są wśród nas osoby, które nie są pewne siebie. Granie w gry może przełożyć się na dowartościowanie takich osób. Poza tym granie w gry może spełniać również rolę terapeutyczną.
Nie wolno też zapominać o tym, że na rynku nie brakuje gier edukacyjnych.
Podsumowanie
Nie sposób odnieść się do wszelkich negatywów i pozytywów, ale wymienione przykłady pokazują, że jednoznaczna ocena gier komputerowych to zawsze jest zakłamywanie rzeczywistości. Każdą sytuację należy rozpatrywać oddzielnie — rozpatrywać, czyli brać pod uwagę grę i czas spędzany przed komputerem.